از بین بردن جرم دندان

دوشنبه 23 اسفند 1400
21:39
آوا بهاری

جرم دندان چیست؟


پلاک های میکروبی یا همان باکتری های استرپتوکوک هر روز در اثر مصرف مواد غذایی در دهان تجمع می کنند و سبب ایجاد لایه ای زرد رنگ بر روی دندان می شوند. تجمع این پلاک های میکروبی برای مدت طولانی و عدم شستشوی دندان ها و عدم استفاده از نخ دندان سبب سفت شدن این لایه زیستی بر روی دندان می شود. به این لایه سفت تشکیل شده از پلاک های میکروبی جرم دندان گفته می شود. در واقع پلاک های میکروبی در یک واکنش شیمیایی با استفاده از بزاق دهان به مواد معدنی که در دندان ها وجود دارند متصل شده و در نتیجه این واکنش جرم دندان شکل می گیرد.پلاک های میکروبی علاوه بر ایجاد جرم دندان می تواند سبب بیماری های لثه و التهاب آن شود.


[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

پرکردن دندان

يکشنبه 22 اسفند 1400
21:44
آوا بهاری

پرکردن دندان چیست؟


زمانی که دندان پوسیده میشود یکی از راهکارهای درمانی آن میتواند پر کردن دندان باشد. به طور معمول اگر پس از گرفتن تصاویر اشعه ایکس مشخص شود که پالپ یا همان مغز دندان (بافت نرم) دچار آسیب دیدگی شده، در اغلب اوقات اقدام به پر کردن دندان میکنند. فعالیت مداوم باکتری میتواند به مرور زمان باعث بروز عفونت و در نتیجه آسیب دیدگی این بخش دندان شود. چنانچه چنین مساله مهمی مورد توجه قرار نگیرید و در اسرع وقت رسیدگی نشود، عفونت ممکن است گسترش یافته و باعث پوسیدگی دندان شود. بعد از چنین وضعیتی دندانپزشک به افراد توصیه میکند که دندان پوسیده خود را پر کنند.

فرآیند درمانی پر کردن دندانها میتواند هم دائمی باشد و هم موقت. در اصل این فرآیند دو مرحله ای است که بخش اول آن موقتی است. طی مرحله اول دندان را موقتا با مواد پر کننده پر میکنند. چنانچه شخص تحت درمان، نسبت به مواد و ساختارهای پر کننده حساسیت نشان ندهد، مواد موقت اولیه را برداشته و اقدام به جایگزینی آن ها با مواد دائمی میکنند.زمانی که بافت نرم دندان یعنی همان پالپ دچار آسیب میشود (که معمولا میمیرد)، دندان نیز دچار پوسیدگی میشود. ما طی فرآیند پر کردن دندان به دنبال از بین بردن آن بافت پوسیده و جایگزین کردن آن با مواد پر کننده هستیم. با این کار استحکام دندان حفظ خواهد شد و میتوان در فرآیند جویدن، هضم و گوارش غذا، روی آن حساب کرد.


[ بازدید : 45 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کاشت دندان

شنبه 21 اسفند 1400
21:14
آوا بهاری

کاشت دندان چیست؟


کاشت دندان روشی برای جایگزین کردن ریشه دندان طبیعی است. پایه های ایمپلنت جایگزین دائمی و پایدار ریشه دندان در استخوان فک می شوند که می توانند تاج دندان مصنوعی را به مدت طولانی روی خود پایدار نگه دارند.اصلاح ظاهر دندان ها: ایمپلنت های دندانی کاملا شبیه دندان طبیعی خود فرد به نظر می رسند چون به نحوی طراحی شده اند که با استخوان فک جوش می‌خورند و یک راه حل دائمی به شمار می آیند.اصلاح در نحوه صحبت کردن: یکی از اصلی ترین مشکلات بیمارانی که به مدت طولانی از دندان مصنوعی استفاده کرده اند این است که دندانهای مصنوعی در دهان ثابت نیستند و هنگام صحبت کردن جابجا می شوند و حتی گاهی اوقات از دهان بیرون می افتند. خوشبختانه با کاشت‌دندان این مشکل به طور کامل حل می شود و بیمار احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

[ بازدید : 38 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

عصب کشی دندان

چهارشنبه 18 اسفند 1400
20:52
آوا بهاری

عصب کشی دندان چیست؟


به فرایندی که برای درمان عصب دندان استفاده می کنند، عصب کشی یا درمان ریشه دندان می گویند. اندودنتیکس (یا همان ریشه‌درمانی) شاخه‌ای از علم دندانپزشکی است که با پالپ دندان و بافت‌های اطراف ریشه دندان سروکار دارد. برای درمان مشکل ریشه دندان می‌توان به دندانپزشک عمومی یا متخصص عصب کشی (ریشه‌درمان) مراجعه کرد.زمانی که دندانی نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارد، این تفکر که با درد بعد از عصب کشی دندان چه کار کنیم، باعث می شود در شروع این درمان تردید داشته باشیم.

[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

ارتودنسی دندان

سه شنبه 17 اسفند 1400
20:46
آوا بهاری

ارتودنسی دندان چیست؟


دندان‌های کج و نامرتب علاوه بر این که ظاهری ناخوشایند به لبخند شما می‌دهد بلکه برای سلامت دهان و دندان و حتی سلامت عمومی بدن نیز مضر است. تمیز کردن دندان‌های شلوغ و روی هم قرار گرفته سخت‌تر است. بنابراین احتمال پوسیدگی، بیماری لثه و… را افزایش داده و همچنین در تکلم و جویدن غذا نیز می‌تواند اختلال ایجاد کند. ارتودنسی دندان بهترین روش مرتب کردن دندان‌های بهم ریخته است.دندان ها و فک اگر در هر موقعیتی به جز حالت طبیعی خود باشند مشکلات متعددی گریبان ما را خواهد گرفت. برای ادامه بحث، ابتدا نگاهی به تصویر زیر بی اندازید. این تصویر دندان ها و فک را در موقعیت مناسب و طبیعی نشان می دهند.

در طرح درمان مشخص می شود که شما باید با کدام تجهیزات یا دستگاه های ارتودنسی تحت درمان قرار بگیرید. اگر برای شما ارتودنسی ثابت در نظر گرفته شده باشد، دستگاه طی همان جلسه اول یا یک روز دیگر به دندان هایتان متصل می شود و به طور رسمی درمانتان آغاز می شود.اما اگر ارتودنسی متحرک برای شما انتخاب شده باشد به شما قالب ها یا پلاک های شفافی داده می شود و دستورالعمل های لازم جهت استفاده از آن ها نیز به شما آموزش داده خواهد شد.



[ بازدید : 40 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

دندان عقل

دوشنبه 16 اسفند 1400
20:56
آوا بهاری

دندان عقل چیست؟


دندان عقل (wisdom tooth) آخرین دندان در هر قوس فکی است،که دندان‌پزشکان به آن آسیای سوم می‌گویند. می‌دانید دندان عقل چند تاست؟ هر فردی دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین دارد. پس طبیعی‌ست درآوردن این دندان ها به‌لحاظ زمانی در سنین بالاتر و در بزرگسالی باشد. سن رویش این دندان بین ۱۷تا ۲۵ سالگی است حتی در بعضی افراد رویش آن در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. درصورت پوسیدگی دندان عقل یا عفونت و یا مشکلات دیگر، دندان باید کشیده شود. کاربرد دندان عقل در جویدن غذا نیست و حتی در مواردی که مشکل یا عفونتی نیز ایجاد نکند، توصیه پزشک متخصص دهان و دندان کشیدن این دندان است، چون آن را زائد می‌دانند.

دندان عقل روییده: این دندان در صورتی که فضای کافی در فک در اختیار داشته باشد، طبیعی رشد می‌کند و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. در مورد کشیدن این دندان اختلاف نظر وجود دارد و عده‌‌ای از پزشکان آن را دندان زائد می‌داند و حتی در صورت سالم بودن هم توصیه به خارج کردن آن دارند اما عده‌ای دیگر بر این عقیده اند اگر فشاری به دندان‌های دیگر وارد نمی‌کند یا پوسیدگی ندارد کاری به کارش نداشته باشید. در هر فردی ممکن است یکی یا هر ۴ تای دندان عقل این وضعیت را داشته باشد. اگرچه کم پیش می‌آید که دندان عقل این وضعیت را داشته باشد و معمولا فرد با درد یا آبسه، عفونت دندان عقل مواجه می‌شود. ممکن است دندان عقل به شکل نیمه نهفته و یا نهفته باشد. اول می‌گوییم دندان عقل نهفته و نیمه نهفته چیست و بعد سراغ راه‌ چاره برای این دندان‌ها می‌رویم.


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

جرم گیری دندان

يکشنبه 15 اسفند 1400
20:31
آوا بهاری

جرم گیری دندان چیست؟


تجمع پلاک های میکروبی و ایجاد جرم دندان به حدی است که با مسواک قابل شستشو نیست با استفاده از مسواک حذف نمی شوند. اما این جرم حدی هم نیست که توسط روش ها و ابزار های دندان پزشکی از بین نرود. جرم دندان را می توان با استفاده از جرم گیری دندان و بروساژ از بین برد. جرم گیری دندان هیچ گونه عارضه و ضرری برای دندان ها ایجاد نکرده و همچنین سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری­های لثه نیز خواهد شد.به طور کلی روش های جرم گیری دندان به سه شیوه تقسیم بندی می شود. روش اول یک روش سنتی نسبتا دردناک است ، به نام روش دستی جرم گیری که با استفاده از ابزار های دستی دندان پزشکی پلاک های میکروبی از دندان برداشته می شود.

[ بازدید : 38 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

پوسیدگی دندان

شنبه 14 اسفند 1400
21:16
آوا بهاری

پوسیدگی دندان چیست؟


پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان است و بیشتر در کودکان، نوجوانان و سالمندان دیده می شود. پوسیدگی دندان به وضعیتی گفته می شود که سطح مینای دندان توسط اسید موجود در دهان دچار آسیب دائمی شده، سوراخ ها یا حفرات ریزی در آن ایجاد می شود.این حفره ها در اثر ترکیبی از عوامل گوناگون شامل باکتری های موجود در دهان، مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی های شیرین، و بهداشت ضعیف دهان و دندان به وجود می آیند. اگر حفره ها درمان نشوند، بزرگتر می شوند و لایه های عمیق دندان را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها می توانند منجر به دندان درد، عفونت و از بین رفتن دندان شوند.

پوسیدگی دندان فرآیندی است که با گذشت زمان اتفاق می افتد. اگر پس از هر بار مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین یا کربوهیدراتی، دهان شسته نشود، روی دندانها لایه چسبناکی به نام پلاک تشکیل می شود. پلاک محل تجمع باکتری هایی است که از قند موجود تغذیه کرده، اسید تولید می کنند. اسیدها به دندان حمله می کنند و مینای دندان را نرم و حل کرده، در آن سوراخ های کوچکی ایجاد می کنند که بیانگر آغاز پوسیدگی دندان است.با پیشرفت پوسیدگی، باکتری ها به لایه بعدی دندان، به نام عاج، می رسند که نسبت به مینای دندان استحکام کمتری دارد. عاج از طریق لوله های ریزی مستقیماً با عصب دندان ارتباط دارد و التهاب آن باعث ایجاد حساسیت می شود. با توسعه پوسیدگی دندان، باکتری ها به سمت بخش داخلی دندان (پالپ) که شامل اعصاب و عروق خونی است حرکت می کنند.


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

انواع بیماری لثه

چهارشنبه 11 اسفند 1400
20:56
آوا بهاری

انواع بیماری لثه و دهان


پیشرفت این روند منجر به پیشرفت تخریب استخوان نگهدارنده دندان و سرانجام لقی دندان ها می گردد. بنابراین بیماری لثه را می توان به دو دسته بیماری که به هم متصل هستند و یکی مقدمه دیگری است عبارتند از:1- ژنژیویت 2- پریودنتیت.ژنژیویت عبارت است از تورم و التهاب لثه در اثر فعالیت میکرو ارگانیسم ها.علائم ژنژیویت عبارتند از:1-تورم لبه لثه 2-قرمزی 3-خونریزی از لثه 4-گاهی خارش و سوزش لثه 5-بوی نامطبوع.تورم لثه در تمام موارد ژنژیویت وجود دارد. این تورم ناحیه ی برجستگی های لثه بین دندان ها که به آن پاپیلای بین دندانی گفته می شود، بیشتر مشاهده می شود و فقط با جراحی لثه و جرم گیری از بین می رود. لثه مخصوصا لبه ی لثه در تمام قسمت ها رنگ قرمز کبود پیدا می کند.

[ بازدید : 34 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

لیفت لثه

دوشنبه 9 اسفند 1400
21:22
آوا بهاری

لیفت لثه چیست؟


لیفت لثه - بیشتر بیماران برای زیبا کردن ظاهر خود و بهره‌مندی از لبخندی زیبا برای درمان لیفت لثه به دندانپزشکی مراجعه می کنند. دندان پزشک دهان، دندان و لثه های بیمار را معاینه می کند تا روش درمان لیفت لثه را مشخص کند. در این روش ممکن است نیاز به تصویر برداری با اشعه ایکس باشد. روش های درمان لیفت لثه با توجه به نوع بیماری یکی از این موارد می تواند باشد.با مشاوره دندانپزشک بیمار یکی از راه های مناسب درمان را انتخاب می کند. برای درمان لبخند لثه ای می توان لیفت لثه را برای افزایش طول تاج دندان به کار گرفت. لیفت لثه سبب بهبود لبخند لثه ای می شود. لبخند لثه ای اسکلتی که ناشی از بزرگ بودن فک های بالایی است، می توان با بازسازی فک بالا توسط جراحی ارتوگناتیک درمان کرد.

در بعضی از بیماران که طول تاج دندان هایشان کوتاه است و در حین لبخند و صحبت مقداری از لثه هایشان دیده می شود، ابتدا با یک جراحی بسیار آسان و ساده لیفت لثه و با بی حسی موضعی لیفت لثه انجام می شود و سپس با درمان لمینت و یا ونیر ظاهر لبخند بازسازی می شود. گاهی درمان لیفت لثه برای مشکلات مریوط به فرم وراثتی فک ها و استخوان های صورت است، در این موارد طول یک سوم میانی صورت بلند است. مشکل زیبایی این بیماران با انجام جراحی فک و بالابردن آن حل می شود.


[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه اینترنتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]